Vigsel

Kyrklig vigsel förrättas av en präst. För att en kyrklig vigsel kan förrättas behöver man ha gått skriftskolan, men man behöver inte vara konfirmerad. Om ena personen hör till evangelisk lutherska kyrkan i Finland och den andra personen hör till ett annat kristet trossamfund kan paret också vigas.

Ett villkor för vigsel är hindersprövning (tidigare lysning). Intyg för hindersprövning kan sökas t.ex. vid pastorskansliet. Hindersprövningen får utfärdas sjunde dagen efter att den begärts och den är i kraft fyra månader.

En vigsel är en annorlunda gudstjänst, vilket är bra att komma ihåg när programmet planeras.

Att tänka på före vigseln

• Ta kontakt med församlingen i god tid, för att reservera kyrka, präst och kantor.
  • Begär hindersprövning i god tid före vigseln.
  • Har ni speciella önskemål t.ex. gällande musik kontakta prästen eller kantorn på förhand.
  • Önskar man dekorera i kyrkan, bör man kontakta vaktmästare och/eller präst i god tid före vigseln.
  • Önskar man öva i kyrkan före vigseln, bör man kontakta pastorskansliet, och boka kyrkan i god tid.

Topplista av praktiska frågor om vigsel i Kvevlax kyrka

"Finns det blommor i kyrkan?" Blommor finns på altaret. Vill man smycka kyrkan med stora vaser i kyrkans kor måste man ansvara för det själv. Ett par höga golvvaser finns i kyrkan. Kontakta vaktmästaren!

"Får man fästa blomdekorationer på bänkarna?" Helst inte och absolut inte med tejp!

"Får man kasta risgryn, konfetti och rosenblad?" Inte inne i kyrkan men vid behov utanför. Tänk dock på dem som skall städa, och på att ni kan vara det brudpar som kommer efter någon som inte har städat efter sig!

"Finns det piano och mikrofon för sång?" Ett piano finns i kyrkan. Mikrofon för sångare kan ordnas. Kontakta vaktmästaren!

Vanliga vigselpsalmer

Vanliga vigselpsalmer i psalmboken:
235, 236 (239 i finska psalmboken), 464, 534, 535, 539, 540, 553

Kanske du ännu funderar över något. Kolla då här.

Läs vanliga frågor om bröllop

Drömmer ni om ett kyrkbröllop men en av er är inte medlem i kyrkan? Hör ni till olika kristna samfund och vill ta del av vigseltraditionerna i dem båda?

Läs om välsignelse av äktenskap

Äktenskapet är liv tillsammans, att vara med varandra i vardag och fest. Det är att stå upp och offentligt säga att ni väljer varandra.

Läs mer om bröllopet

Lite nervöst både i huvudrollerna och som gäst. Hur var det nu igen man skulle göra?

Lä som hur vigseln går till

Före vigseln brukar det höra till att ni träffar prästen som ska viga er. Under vigselsamtalet blir ni bekanta med prästen, går igenom det praktiska kring vigseln, talar om äktenskap och kärlek. Ni får tillsammans planera programmet för vigseln så att det känns rätt för er. Ni kan berätta om er själva och er relation och era tankar om framtiden – prästen vill gärna lära känna er och utforma ett vigseltal som känns personligt för just er.

Läs om vigselsamtal

Hindersprövning görs för att säkerställa att äktenskapet är juridiskt möjligt och att paret kan gifta sig.

Läs om hur hindersprövning går till

För att gifta er i kyrkan ska åtminstone en av er vara medlem i evangelisk-lutherska kyrkan och ha gått i skriftskolan. Är bara en av er medlem är kyrklig vigsel också möjlig, ifall den andra tillhör någon annan kristen kyrka i Finland eller utomlands, till exempel den ortodoxa eller katolska kyrkan.

Så gör ett bröllop i kyrkan till

Vad är lämpligt att spela som ingångsmusik i en kyrklig vigsel? Inför en vigsel och bröllopsfest är det mycket som behöver ordnas och sällan är man expert på allt.

Förslag till bröllopsmusik